Centar za RADILOŠKU DIJAGNOSTIKUGonartroza

Gonartroza – okoštavanje koljenog zgloba

Gonartroza je degenerativna promjena zglobne hrskavice koljenog zgloba, koja dodatno pravi promjene i na ostalim dijelovima zgloba (zglobna čaura, kost). Gonartrozu karakteriše bol, ograničeni pokreti koljenog zgloba, otok i oštećena funkcija zgloba.

Uzrok nastanka

Tačan uzrok nastanka degenerativnih bolesti zglobova još uvek nije dovoljno poznat. Prekomjerna težina, pretjerano fizičko opterećenje, češće povrede, proces starenja tkiva i mnogi drugi spoljašnji faktori kao i nasledna predispozicija, predstavljaju najčešće razloge odgovorne za nastanak artroza.

Klinička slika

Početnu fazu gonartroze karakteriše je bol u koljenu pri dužem hodanju, penjanju ili silaženju niz stepenice, kao i kratkotrajna ukočenost pri prvim pokretima poslije mirovanja. Tada se pregledom najčešće otkrivaju pucketanja i krepitacije pri izvodjenju pasivnih pokreta zgloba. Ograničenja pokreta, tvrdo zadebljanje zgloba, nestabilnost koljena zbog slabljenja kvadricepsa i olabavljenja tetiva se javljanu u razvijenoj fazi artroze. Tada se pacijenti žale na „klecanje“ i „otkazivanje“ koljena. Zbog većeg opterećenja medijalnoig dijela koljena, često se javlja varus deformacija zgloba ( O noge), što doprinosi daljem bržem oštećenju svih struktura i nestabilnosti i labavosti zgloba.

Dijagnoza

Dijagnoza se postavlja na osnovu simptoma, bolest pregledom ljekara, rentgenskim snimanjima i ultrazvučnim pregledom. Karakteristične rtg promjene i ultrazvučni nalaz na zahvaćenim zglobovima potvrđuju dijagnozu..Dobro obučeni radiolozi mogu ultrazvučnim pegledom veoma precizno odrediti stepen oštećenja zglobne hrskavice kao I nivo oštećenja ligamenata. U preciznom odedjivanju razloga za hirurško liječenje koristimo magnetnu rezonancu.

Liječenje

Liječenje se sastoji u smanjenju bolnosti i mišićnog spazma, poboljšanju funkcije, sprečavanju kontraktura i osposobljavanju za normalno funkcionisanje. Postoje metode kao što su terapija plazmom bogatom trombocitima, terapija stem ćelijama kao i terapija magnetnom nuklearnom rezonancom koje u odredjenoj mjeri mogu zaustaviti ili usporiti process, osvježiti strukture zgloba kao i osvježiti i rehabilitovati hrskavicu. Banjsko liječenje je takodje veoma korisno i poboljšava funkciju zgloba I+i usporava dalje propadanje.

Lečenje može biti:

• lekovima – analgetici, antireumatici, antiflogistici, miotonolitici

• fizikalna terapija – hidroterapija (omogućava pokrete u zglobu sa smanjenim opterećenjem), kineziterapija (rasteretne vežbe i potom jačanje mišića stabilizatora zgloba) i elektroterapija (uglavnom analgetska), magnetoterapija, ultrazvučna terapija…

• PRP terapija

• terapija stem ćelijama

• hirurško lečenje, artroskopije i

• vještačko koljeno.