Centar za RADILOŠKU DIJAGNOSTIKUKoksartroza

Koksartroza

Koksartroza je degenerativoa oboljrenje zglobne hrskavice kuka, koje uzrokuje promjene i na ostalim dijelovima zgloba ( zglobna čaura, kost), a karakteriše se bolom i oštećenom funkcijom zgloba.

Uzrok nastanka

Urodjena subluksacija kuka, anomalije u dužini nogu, displazija acetabuluma i Pertesova bolest su česti uzroci kosartroze. Povrede kuka, prekomjerna težina, pretjerno fizičko opterećenje i nepravilni položaj tijela su takodje faktori koji dovode do koksartroze.

Klinička slika

Glavni simptom koksartroze je bol pri hodu. Najčešće se javlja u preponi, glutealnom predijelu, ali i u koljenu. Kratkotrajna ukočenost pri prvim pokretima, ograničeni obim pojedninih pokreta (najviše unutrašnje rotacije) i teškoće pri obuvanju, najvažniji su rani znaci. Kasnije može doći do skraćenja noge i značajne atrofije mišića. Skraćenje noge je posledica pomjeranja glave femura (butne kosti), istrošenosti, istanjenosti ili potpunog gubitka hrskavice na pojedinim delovima zglobne površine, ali i deformacije glave femura, impaktiranja vrata u glavu butne kosti ili protruzije acetabuluma. To su ujedno i najčešće komplikacije artroze kuka, kao i razlozi za hirurško lečenje.

Dijagnoza

Osim na osnovu simptoma, bolest možemo dijagnostikovati i roentgen smimanjima kao ultrazvučnim pregledima. Karakteristične radiološke promene na zahvaćenom zglobu potvrđuju dijagnozu, ali valja napomenuti kako radiološke promene nisu uvek u korelaciji s kliničkim simptomima. Ultrazvučnim pregledom takodje možemo kvalitetno odrediti stepen oštećenja hrskavice. Najbolje podatke o stanju zgloba daje magnetna rezonanca.

Liječenje

Liječenje se sastoji u smanjenju bolnosti i mišićnog spazma, poboljšanju funkcije, sprečavanju kontraktura i osposobljavanju za aktivnosti dnevnog života.

Liječenje može biti:

• lijekovima – analgetici, antireumatici, antiflogistici, miotonolitici

• fizikalna terapija – hidroterapija (omogućava pokrete u zglobu sa smanjenim opterećenjem), kineziterapija (rasteretne vežbe i potom jačanje mišića stabilizatora zgloba) i elektroterapija (uglavnom analgetska)

• PRP terapija

• terapija stem ćelijama

• hirurško lečenje ugradnjom vještačkog kuka.